понеделник, 17 януари 2011 г.

Как работи складова програма в Автосервиз



Уважаеми партньори,
С този цикъл статии ще се опитаме да обменим с вас опита и знанията които сме придобили при внедряване на нашия софтуер в различни области на икономиката. Надяваме се да сме полезни с практически примери от дейността на наши клиенти, а също така с благодарност ще приемем всички съвети и хитринки за които не сме се сетили.
Примерите и съветите се отнасят за програмата MoneyWorks на фирма ГенСофт ООД, но мисля че ще бъдат полезни и на клиенти ползващи подобни ЕРП системи.
Днешната статия е на тема как да организираме ефективната работа на автосервиза, как да ограничим щетите от безхаберни монтьори и приемчици,  как да калкулираме заплатите на базата на оборота и как да си оптимизираме работата и намалим непредвидените разходи.
Приятно четене!





Ефективно управление на автосервиз 

И така – Вие сте собственик на нов автосервиз. Имате четири крика,  диагностика, гумаджийница, един приемчик, двама закупчика и секретарка. Секретарката владее два чужди езика, 25 годишна, с големи, хубави, сини очи, има … Всъщност темата за секретарка е тема за друга статия.
Всичко, което сме писали за магазините за авточасти важи и за вашата дейност. С тази разлика, че трябва да имате в номенклатурата група «Авточасти» и група «Услуги». Ако в групата услуги вкарате една стока «Труд» ще се доближите до 90% от вашите колеги, които като им дойде кола за ремонт идея си нямат какво точно са правили с нея преди това. Затова съвета ми е да вкарате колкото се може повече услуги: «Смяна накладки Опел Вектра», «Ремонт кормилна уредба Хюндай» и т.н. Ако искате да имате пълно досие на колите на клиентите си, трябва да вкарате възможно най-много услуги, т.е. поне 1500 вида. Цените на услугите е добре да се дадат на бройка – т.е. «Основен ремонт двигател БМВ 3» - цена 450лв. без ДДС. Ако напишете цената на час, както е нормално, веднага ще ви обяснят, че не може да работите 20 часа по този ремонт. Затова правилния подход е цена на бройка. Като не му харесва – да обикаля сервизите и да сравнява цените на час.
И така, в сервиза влиза 15 годишен Опел Вектра, «нов внос» и вие трябва да го обслужите. Щастливият собственик ви обяснява колко на далавера го е купил и как е приготвил цели 200лв. за да го стегне. Размишлявайки върху въпроса дали да го изхвърлите веднага или все пак да го погледнете, въпроса се решава от само себе си. Опелът се закашля няколко пъти и угасва завинаги. Оттук нататък нещата тръгват по канализиран ред.
Опелът се вкарва като клиент в базата данни. Като име на клиента се записва номерът на шасито – това е ключов момент, защото по този номер закупчика трябва да обиколи няколко морги и да намери необходимите части за колата. В характеристики на клиента се записва година на производство, км, дата на последно обслужване и т.н. изобщо всичко което характеризира въпросното МПС като такова.
характеристика на МПС
Ако собственика е фирма и има няколко автомобила, правите Опела подчинен на юридическото лице. В този случай фактурите се настройват да се печатат данните на собственика.
Следващата стъпка е приемчика да направи оферта за ремонта. Тъй като този автомобилен ветеран ще се нуждае от доста грижи, добре е всяка по-сериозна операция да се опише като отделна оферта – например ремонта на двигателя като една оферта, ремонта на ходовата част в друга оферта, ремонт на ел. инсталация в трета и т.н. По този начин първо цената няма да му се види безумно голяма и второ към всеки вид ремонт можете да запишете като агент монтьора, който ще го прави. Във всяка оферта записвате необходимите части и услуги.
Да речем, че всичко вече е ОК, собственика се е съгласил с офертите, можете да започвате да работите. Добре е да му вземете аванс поне 50% от сумата. Това става с бутона «Авансово плащане»

След което реализирате офертата в продажба. Ако някои части ви липсват, можете да я реализирате в клиентска поръчка и на база на събраните клиентски поръчки да се направи една доставна. Доставната поръчка се печата и се дава на закупчика да търси частите.
Когато всичко е налично, офертата (или поръчката) се обръщат в продажба. Ако преди това не сте задали кой ще извърши съответния ремонт, сега е момента да го добавите като агент по сделката. Като характеристика по сделката можете да зададете на кой крик се работи съответната кола.
В края на месеца трябва да направите статистика как вървят нещата, кой да се награди и кой уволни. Това става от модула Стокооборот. Първо филтрирате по група «Услуги» и групирате по агенти. По този начин веднага виждате личния оборот на  всеки монтьор и можете да му определите заплатата. Филтрирате по «Крик 1» и виждате оборота на крика. Оттук можете да видите кой майстор ви ангажира скъпата техника, без да ви генерира приходи. Филтрирате по клиент и виждате историята на обслужването на колата.
В предишната статия ви казах, че можем да хванем и закупчика,  който пазарува от конкретни клиенти. Не е лесно и трябва да се направят и някои административни дейности. Първо пускаме двумерен стокооборот като по вертикала оставяме фирмите, по хоризонтала превозвачите (закупчици) -  веднага виждаме кои са "любимите" фирми на всеки закупчик. След което се обаждате на "АвтоМотоВелоМания" и питате на каква отстъпка работят с вас. Ако ви кажат, че работите без отстъпка – хващате закупчика и го питате защо купува основно от тях след като не му дават отстъпка. Ако ви кажат, че работите с отстъпка съответно го питате къде е отстъпката.
В следващата статия ще се прехвърлим на нещо вкусно – как да правим смядовска луканка и наложен пелин с “MoneyWorks”.




Поздрави: Бай Пешо