понеделник, 10 януари 2011 г.

Как работи складова програма в магазин за Авточасти


Уважаеми партньори,
С този цикъл статии ще се опитаме да обменим с вас опита и знанията които сме придобили при внедряване на нашия софтуер в различни области на икономиката. Надяваме се да сме полезни с практически примери от дейността на наши клиенти, а също така с благодарност ще приемем всички съвети и хитринки за които не сме се сетили.
Примерите и съветите се отнасят за програмата MoneyWorks на фирма ГенСофт ООД, но мисля че ще бъдат полезни и на клиенти ползващи подобни ЕРП системи. В много отношения складовите програми си приличат и много от нашите идеи сме ги виждали „творчески претворени” в конкурентни продукти.
Приятно четене!




Как работят магазините за авточасти

Да предположим, че Вие сте собственик на веригата магазини "АвтоМотоВелоМания". По съвет на приятели и бегло проучване на пазара сте си закупили великия софтуер MoneyWorks, който ще продава вместо вас, ще ви вдигне печалбите с 200% и ще ви улесни максимално. Вашите 5 магазина и автосервиза във Враца, Лом,. Оряхово и Бяла Слатина ще заработят като по часовник. Даже очаквате, че механикът Пешо ще започне да идва навреме на работа.....

Сега ще бъдете изненадан – всичко това може да се постигне с програмата, само трябва да си организирате добре бизнеса и да не ви мързи да въвеждате информация. По принцип няма излишна информация – всяка една цифра в повече може да се превърне в реални пари за вас.

Да започнем отнякъде – например да си организираме номенклатурата.
Най-добре е групирането да започне по вида на стоката – например: Накладки, Филтри, Гуми и т.н.
стоки за автосервиз
Не е добра идея да ги групирате по производители – Бош, Ман, Дебика и т.н., тъй като повечето производители правят и свещи и акумулатори и какво ли не. А и клиентите са капризни и не обичат да чакат. Много по-удобно ще ви бъде да изберете един модел накладки, а на реда под него да има също накладки, а не маслен филтър например. Затова производителя ще го сложим като характеристика на стоката. По него също може да се филтрира и да се правят справки.
характеристика на стоката

Като име на стоката е добре да се сложи партидния номер на производителя. Той е уникален и може да се намери в каталозите на производителя, TecDoc и т.н. Какво представлява стоката – ремък, накладки или филтър се пише в полето код на стоката

Следващата стъпка е да се дефинират взаимно-заменяемите стоки. 
взаимнозаменяеми стоки в автосервиз

По този начин ако клиента търси част, която не е налична, веднага може да му се предложи друга.

С това приключихме с особеностите в дефинирането на стоките и връзките между тях.
Остава да се зададат специалните цени за конкретните клиенти. Възможно е клиента да не знае, че има специални цени. В такъв случай се налага да се дефинира нов шаблон за стокова или фактура, където цените излизат без отстъпка,  за което можете да се обърнете за съдействие към нашите бизнес консултанти. Естествено отстъпката като пари се прибира от закупчика на клиента, но това пък ви гарантира, че този закупчик ще пазарува само при вас.
Като цяло мисля, че стана ясно как да си организирате нещата, как с модула за свързани стоки ще си увеличите продажбите с 200%, независимо какъв "експерт"  сте назначили да продава и как ще спестите време и нерви.

Следващата статия предвиждаме да бъде за управление на автосервизи, как да следите историята на ремонтите, как да определяте заплатите на монтьорите и как да хванете закупчика, когато си прибира отстъпката, дадена му от магазина за авточасти.


Поздрави: Бай Пешо